۰۳/۰۲/۱۳

آداب دست دادن

نویسنده: مریم عنایتی بیدگلی

– امام صادق(ع) فرمود:

هنگامى که دو برادر دینى به هم می رسند و با هم دست می دهند، خداوند با نظر رحمت‏ به آنان مینگرد و گناهانشان، آن سان که برگ‏ درختان میریزد، فرو میریزد، تا آنکه آن دو از هم جدا شوند.

دست دادن نیز یکی از شیوه های برقراری ارتباط می باشد، که می تواند در تاثیر گذاری روی دیگران مفید باشد. از طریق دست دادن می توانیم احساسات خود را به دیگران منتقل کنیم.

هنگامی که دستتان را برای دست دادن به دیگری دراز می کنید این نشانه ی ادب و بزرگواری شماست، بنابراین شایسته است آداب آن را به نحو احسن بدانید. در این مقاله چند نکته مهم در رابطه با دست دادن مطرح می شود.

این درست است که دست دادن نشانه ی ادب و بزرگواری شماست اما باید بدانید که هیچ زیر دستی دستش را برای دست دادن با بالادستی اش دراز نمی کند و این شرایط تنها زمانی ممکن می شود که بالادستی خودش مایل به دست دادن به شما باشد. و ذکر این نکته حایز اهمیت است آقایان اجازه ندارند با خانم ها دست دهند مگر آنکه این تمایل از جانب خانم باشد.

هنگامی که دست می دهید به مدت ۵ ثانیه دست طرف مقابل را نگه دارد تا احساس شما به قلب مخاطب القا شود دقت داشته باشید این زمان نباید بیشتر شود چرا که به فرد مخاطب شما حس خوبی را القا نمی کند مگر آنکه آن فرد دوست نزدیک شما باشد. هر چقدر محکم تر دست بدهید نشانه ی  این است که شما اعتماد به نفس بیشتری دارید اما نباید آنقدر محکم دست دهید که موجب آزار دیگری شود.

اگر در خیابان یا در محل رفت و آمد دوستی را ملاقات کردید که عجله دارد نباید زیاد دست او را به مدت طولانی در دست نگه دارید در این حالت  او گمان خواهد کرد که قرار نیست شما به زودی دست او را رها کنید و این باعث اضطراب در او خواهد شد.

هنگامی که در اولین برخورد با شخصی دست می دهید سعی کنید خوشرو باشید به چشمانش نگاه کنید و با لبخندی رضایت بخش از ملاقات با او دست شخص را محکم بفشارید.

در هنگام دست دادن سعی کنید فاصله و حریم خود را با مخاطب حفظ کنید نزدیک شدن بیش از حد به مخاطب حامل پیام خوبی نمی باشد همچنین دوری بیش از حد با او نشانه ی تکبر، غرور و خودخواهی می باشد. اگر به هر دلیلی نمی توانید دست بدهید عذر خواهی کنید و از دست دادن اجتناب کنید. هرگز با مچ و یا با دستانی خیس و عرق کرده دست ندهید چرا که اینکار باعث تنفر فرد نسبت به شما می شود. هنگام دست دادن سعی کنید به مخاطب خود نگاه کنید اما خیره نشوید مخصوصا به استادان و پیشکسوتانتان.

دقت کنید هنگامی که با دوستی دست می دهید دستتان به حالت موازی باشد. اگر دستتان روی دست مخاطب قرار گیرد نشانه ی قدرت و  رتبه شما در سازمانتان می باشد این زمانی اتفاق می افتد که شخص بخواهد مقامش را که بالاتر است به رخ دیگری بکشد. و این از نظر انسانی درست نمی باشد.

مخصوص مدیران

اگر شخصی وارد اتاقتان شد از جای خود برخیزید و دستتان را برای دست دادن به جلو ببرید و با گرمی دستش را فشار دهید حتی اگر آن شخص زیر دست شما باشد این ادب و بزرگواری شما را خواهد رساند و وفاداری آن شخص نسبت به شما بیشتر خواهد شد. این کار را زمان خداحافظی هم تکرار کنید.

هنگامی که قرارداد کاریتان را بستید با طرف قراردادتان دست دهید اینکار نشانه پیمان و وفاداری شما می باشد.

هرگز دستتان را برای دست دادن با یک خانم دراز نکنید حتی اگر مقام و رتبه ی شما بالاتر از آن می باشد. این کار خلاف عرف می باشد و شخصیت شما را زیر سوال می برد.

آداب دست دادن در هر کشوری متفاوت می باشد به عنوان مثال در کشور ایران دست دادن با خانم ها مرسوم نمی باشد. در آمریکا، آمریکایی ها خواهان یک دست دادن محکم می باشند و کشوری دیگر اصلا از تماس لمسی با دیگران خوششان نمی آید. پیشنهاد می کنم اگر به کشورهای مختلفی سفر می کنید آداب دست دادن مربوط به آن کشور را مورد مطالعه قرار دهید تا هرگز اشتباهی از شما رخ ندهد که باعث شرمندگی تان شود.

منبع: کلینیک مدیران آریا

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *