۰۳/۰۲/۱۳

ارتباط غیر کلامی

نحوه ی بیان مطلب گاهی از کلماتی برای آن مطلب انتخاب می شوند مهم تر است، اما کارهایی که در هنگام انتقال یک پیام انجام می دهید هم کاملا اهمیت دارند. ممکن است کلمات درستی انتخاب کنید و از لحن مناسبی هم بهره بگیرید ولی از طریق ارتباط غیرکلامی پیام کاملا متفاوتی انتقال دهید. در تمرین غیرکلامی که انجام دادید، چهار شیوه ی غیر کلامی مختلف را در هنگام صحبت کردن با مشتریتان استفاده نمودید. در تمام موارد یک چیز گفتید ولی چهار پیام متفاوت برای طرف مقابلتان ارسال کردید.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست. ممکن است طرز برخورد و شخصیت بسیار خوبی داشته باشید، اما مهم ترین اثری که برذهن مشتری ها باقی می ماند از اقداماتتان ناشی می شود. همواره به زبان بدن خود توجه کنید تا مطمئن شوید که از طریق ارتباط غیرکلامی هم پیام مناسبی ارسال می کنید.

بیشتر لبخند بزنید. لبخند یکی از قدرتمند ترین پیام هایی است که می توانید ارسال کنید. لبخند به راحتی در هر زبان، هر گروه سنی و هر فرهنگی ترجمه شده و مفهوم آن به راحتی درک می شود. به مردم لبخند بزنید تا انها هم به شما لبخند بزنند. این کار را امتحان کنید. واقعا همین طور است. سعی کنید عادت لبخند زدن را در خودتان ایجاد کنید. وقتی به لبخند زدن عادت کنید، لبخندتان  طبیعی به نظر خواهد رسید، نه مصنوعی و زورکی. لبخند زورکی حالتی تصنعی دارد و گاهی حتی روی لبتان یخ می بندد. اگر عادت لبخند زدن را در خودتان ایجاد کنید، لبخندتان به بخشی طبیعی از سر و وضع و ظاهرتان تبدیل می شود.

تماس چشمی برقرار کنید. این یکی از مهم ترین مولفه های برقراری ارتباط است، اما در عین حال ممکن است ایجاد چنین عادتی بسیار مشکل باشد. اگر ایجاد تماس چشمی در هنگام صحبت کردن برایتان دشوار است، ابتدا سعی کنید در هنگام گوش دادن به حرف های طرف مقابل تماس چشمی برقرار کنید. سرتان را به علامت تایید تکان دهید با تلاشی ارادی و هوشیارانه در هنگام صحبت کردن هم به چشمان مخاطبتان بنگرید. اگر چشمتان منحرف شد و به جای دیگری نگاه کرد، دوباره آن را برگردانید. اگر چشمتان به دور و اطراف نگاه کند این پیام را به طرف مقابل منتقل خواهد شد که شما خسته اید یا به شخص دیگری بیش از فردی که با او صحبت می کنید، توجه دارید. برقراری تماس چشمی یک ابزار کاملا قدرتمند است. تماس چشمی نشان هنده ی علاقمندی، صداقت و اعتماد به نفس شماست.

از ژست های مناسب استفاده کنید. صاف ایستادن هم این پیام را ارسال می کند که شما دارای اعتماد به نفس هستید. عادت کنید که سرتان را بالا نگه دارید. البته به شکلی که در وضیعت راحت و مناسبی قرار بگیرد. اگر سرتان را به شکل مناسبی بالا نگه دارید، بدنتان هم به طور طبیعی حالت خوبی به خود خواهد گرفت. این تمرین عملی را انجام دهید، وانمود کنید که طنابی به بالای سرتان بسته شده است. فرض کنید طناب آن قدر گشیده می شود که مجبور می شوید کاملا صاف بایستید و سرتان را به شکلی مناسب بالا بگیرید. هر وقت حس کردید که خوده و قوز کرده ایستاده اید، تمرین طناب را دوباره انجام دهید.

به اندازه  کافی استراحت کنید. وقتی خسته هستید کارکردن با حداکثر کارآیی بسیار دشوار است. وقتی خسته هستید این احتمال وجود دارد که خواب آلوده بشوید، تصمیم های ضعیف اتخاذ کنید، در مورد ظاهرتان اهمال کاری کنید. در ارتباط با دیگران کم بگذارید و قادر نباشید به خوبی تمرکز کرده و به صحبت های آن ها گوش کنید. اگر به قدر کافی استراحت کنید می توانید بهتر فکر کنید، به سرو وضعتان اهمیت دهید، برخوردی مثبت خواهید داشت و می توانید هوشیار و سرحال باشید.

سطح انرژی خود را ثابت نگه دارید. درباره ی سطح انرژی خود بیاندیشید. آیا صبح ها انرژی زیادی دارید ولی بعد از ناهار احساس خستگی می کنید؟ آیا پیش از خوردن قهوه ی صبح های خود احساس کرختی دارید؟ آیا مود یا حالت روحی تان تغییر می کند؟  درمورد بعضی افراد خوردن شکر با صبحانه باعث می شود تا قبل از ظهر از پا بیافتند. خوردن یک ناهار مفصل باعث می شود بعضی افراد بعدازظهرها خسته و بی حال شوند. سعی کنید رژیم غذایی خودتان را تغییر داده و از غذاهای سالمی استفاده کنید که انرژی درازمدتی به شما می دهند. وقتی در محل کارتان احساس خستگی کردید کمی به انجام حرکات کششی بپردازید. این حرکات را حتی می توانید به طرز غیرمحسوس و آرامی در پشت میز کارتان هم انجام دهید. استفاده از ژست و حالات بدنی مناسب هم می تواند به حفظ میزان انرژی بدنتان کمک کند.

منبع: ۱۰۱ تکنیک برای جذب و حفظ مشتری / رنه ایونسون / مترجم: امیر توفیقی

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *