۰۳/۰۲/۱۳

ایا صاحبان کسب و کارهای کوچک نیز به برند شخصی نیاز دارند؟

مجله خلاقیت، شماره ی ۹۸، نیمه اول آبانماه ۹۵

نویسنده: برایان ساتر؛مدیر فروش و مدیر بازاریابی شرکت wasp barcode

مترجم سعیده فرهانی

صاحبان کسب و کارهای کوچک افراد بسیار جالبی هستند. آن ها تمرکز بسیار زیادی روی کارهایشان دارند و بی شک سرشان بسیار شلوغ است. اما با اینکه اراده و بینش کافی برای راه اندازی شرکتشان دارند، اما اغلب باز خودشان را فراموش می کنند. هنگامی که بحث برند شخصی را مطرح می کنم، صاحبان کسب و کارهای کوچک نگاهی عاقل اندر سفیه به من می کنند که «ما اصلا وقت داریم که بخواهیم این کار را انجام دهیم؟ » سوال مونصفانه ای است. آن ها با این همه مشغله ای که دارند، چطور می توانند یک برند شخصی برای خودشان داشته باشند؟ و چه کاری با برندشان انجام خواهند داد؟ ابتدا بگذارید توضیح بدهم که از نظر من همه صاحبان کسب و کارهای کوچک نیاز به برند شخصی ندارند. می دانم که یک برند شخصی چه ارزشی می تواند داشته باشد اما این امر در مورد همه صادق نیست

هنگامی که داشتن برند شخصی امری بی معنا می شود:

برند های شخصی در مدت زمان طولانی، اثرگذار خواهد بود. اکر شما کسب و کاری داشته باشید که به خوبی تثبیت شده باشد و به دنبال رشد و پیشرفت خودتان نباشید، برند شخصی زیاد به دردتان نخواهد خورد .بگذارید مثالی از دوستم، ال، برای شما بزنم. او مغازه فروش و تعمیر مبلمان داشت. کارمندانش حدود ده نفر بودند و کارشان را به خوبی انجام می دادند. ال چندان علاقه مند نبود که کارش راگسترش بدهد و به همان مقیاسی که کار می کرد، راضی بود. او نیازی نمی دید که برند شخصی داشته باشد. شخصا دوست داشت خارج از توجه عموم مردم باشد.    

هنگامی که داشتن برند شصی امری لازم است:                                                            

از یکی از مخاطبان کسب و کارهای کوچک است. اما ممکن است مالکان کسب و کارهای دیگری به برند شخصی علاقه و نیاز داشته باشند. آنجا آژانس تبلیغاتی خود را دارد. انسانی پر تحرک و همیشه به دنبال برنامه های سخنرانی عمومی است. تو اکنون در حال کار کردن بر روی دومین کتاب خود است و فعالیت هایی نیز در شبکه های اجتماعی دارد. تمام کسب و کار انجلا بستگی به برند شخصی اش دارد. نام شرکتش بر برند شخصی اش نفوذ دارد. انجلا بدمن برند شخصی اش شاید حتی یک دهم موفقیت  امروزش را به دست نمی آورد. این دو نفر، دو مثال از دو سر طیف داشتن و نداشتن برند شخصی هستند. ال، کسی که اساسا به دنبال این است که کارش در مقیاس متوسطی به فروش برسد و چندان اهمیتی به شبکه های اجتماعی و بازار یابی نمی دهد. انجلا، کسی که برند شخصی اش کاملا به آژانس تبلیغاتی اش معنا بخشیده است. شما احتمالا در جایی میان این دو نفر فراردارید.

برند شخصی چه کاری برای شما انجام می دهد:                                                          

هر موقعیتی که داشته باشید، مهم است که بدانید برند شخصی چگونه به شما کمک می کند. حتی اگر اکنون به برند شخصی نیازی نداشته باشید، باز به آن نیاز پیدا می کنید. برند شخصی مانند چشمه آب می ماند، بهتر است قبل از اینکه تشنه شوید یک چاه حفر کنید. در اینجا به مواردی که یک برند شخصی برایتان به ارمغان می اورد، اشاره وی کنم:

دسترسی آسان تر به مصاحبه ها (هم مصاحبه های شغلی و مصاحبه با مطبوعات )

راهی برای متمایز شدن از دیگر متقاضیان کار (شما همیششه ممکن است به کار نیاز داشته باشید)

اگر بخواهید شرکت دیگری را تاسیس کنید،به عنوان یک امتیاز برای جذب کردن سرمایه گذاران است. ذاشتن یک امتیاز در شبکه های اجتماعی برای انتشار هر پیامی که می خواهید. داشتن برند شخصی منفعت های جذابی دارد که یکی از آنها می تواندمربوط به شغل باشد. اگر همیشه به دنبال این هستید که شرکتتان را به فروش برسانید اما می خواهید چند سال دیگر هم کار کنید، برند شخصی احتمالا می تواند شما را در جایگاه بهتری قرار دهد.

برند شخصی شبیه چه چیزی است؟                                                                     

اکنون شما تا حدودی می دانید که برند شخصی چه کاری می تواند انجام دهد. حالا بهتر است بدانید که شبیه به چه چیزی است. همانطور که ممکن است بدانید، هزاران تعریف برای اینکه بگوییم برند چیست، وجود دارد. اما اساسا برند شخصی، تصویری از شماست که میخواهید به دنیا نشان بدهید. برند شخصی ماندگار، منحصر به فرد و به یاد ماندنی است؛ به آسانی به رسمیت شناخته می شود و اعتبار شما خواهد بود.

چه کاری باید انجام دهیم؟                                                                                  

افراد با داشتن یک برند شخصی می توانند این نشانه های مشترک را داشته باشند:

کیفیت بالا و تبدیل شدن به یک چهره مشهور (احساس خوبی است که به روزنامه نگاه و تصویر خودتتان را ببینید)

وب سایتی که به صورت حرفه ای طراحی شده (شامل آرشیوی از کارهای جزیی و همچنین روایت های شخصی ای که دیدگاه شما درباره جهان و وبلاگتان را توضیح می دهد)

یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد شخصی (آگهی ای در مورد خدمات یا محصولی که می توانید به دنیا ارائه دهید در حالی که شخص دیگری نتوانسته آن پیشنهاد را داده باشد).

 فعال بودن در شبکه های اجتماعی

نشانه های مشترک دیگر که برند شخصی برای شما به دنبال خواهد داشت:داشتن یک کارت تجاری با همان طراحی وب سایتتان، چاپ کتاب یا داشتن یک ستون در روزنامه یا مجله، لباس پوشیدن به یک سبک خاص. به استیو جابز فکر کنید که همیشه تی شرتی مشکی و جینی آبی میپوشید. لباس یک وجه از داشتن برند شخصی است.برند شخصی وجوه بسیاری دارد. ذر این جا تنها برخی از انها معرفی شد. تنها به خاطر داشته باشید که برند شخصی راهی است که با آن خود را به دنیا معرفی می کنید.       

 

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *