۰۳/۰۲/۱۳

در مذاکرات خود مراقبت زبان بدنتان باشید!

نویسنده: مریم عنایتی بیدگلی

– چشم ها بیشتر از حنجره ها می فهمند.

زبان بدن یکی از مهم ترین المان هایی است که بایستی در هر مذاکره به آن توجه داشته باشیم. آنچه که  می گویید مهم است اما چگونه گفتن مهم تر است و رفتار شما نباید با کلامتان مغایرت داشته باشد در این مقاله سعی داریم با مهم ترین المان های زبان بدن که می تواند در مذاکرات به شما کمک کند را بیان نماییم.

اطمینان از خود

قبل از اینکه وارد اتاق مذاکره شوید ابتدا از خود اطمینان پیدا کنید که سر و وضع شما مرتب است و اگر استرس دارید آن را کنترل کنید، استرس تنها چیزی است که شما را به راحتی لو می دهد حتی اگر هیچ عکس العملی نشان ندهید استرس به طور ناخودآگاه در شما واکنش نشان می دهد.

ایستادن

زمانی که در اتاق مذاکره وارد می شوید محکم باستید و پاهایتان را با اطمینان روی زمین بگذارید با اینکار اعتماد به نفس خود را نشان خواهید داد. هنگام ایستادن دست به کمر نگیرید و دست به سینه نباشید، این ها نشانه های دوستانه ای نیستند. زمانی که شخصی با کسی دعوا دارد دست به کمر می گیرد و زمانی که می خواهند گفتگویی را  خاتمه دهند دست به سینه می ایستند.

پاها

پاهای خود را روی زمین نکوبید و اگر روی صندلی نشسته اید پاهایتان را تکان ندهید که استرس یا واکنش عصبی شما لو برود.

دست ها

هرگز دست های خود را مشت نکنید و یا در هم قفل نکنید و یا با دست هایتان بازی نکنید. به جای تمام این ها خودکاری دست بگیرید و شروع به یادداشت برداری نکاتی کنید که ممکن است در طول مذاکره به کارتان بیاید.

هنگامی که شما دستان خود را مشت می کنید و یا درهم فقل می کنید  بدین معنی می باشد که شما عصبی هستید و بازی کردن با دست ها بدین معنی که شما استرس دارید. اگر رقیب شما از هر یک از این قضایا پی ببرد می تواند از آنها به نفع خودش استفاده کند.

لبخند بزنید و گشاده رو باشید

سعی کنید در طول مذاکره پیوسته لبخند بر لب داشته باشید هر چند که مذاکره طبق خواسته ی شما پیش نرود. مراقبت باشید لبخند شما به خنده ای مضحک تبدیل نشود. پیوسته بر اعصاب خود مسلط باشید و خشم خود را کنترل کنید. بدانید که هرگونه واکنش منفی می تواند به ضرر شما تمام شود. با گشاده رویی می توانیدافراد بیشتری را جذب خود کنید.

حفظ تماس چشمی

سعی کنید پیوسته تماس چشمی خود را حفظ کنید. به دو دلیل نگاه خود را از فرد مقابل ندزید:

  • افراد دروغگو از نگاه کردن پرهیز می کنند.
  • عدم تماس چشمی نشانه ی عدم اعتماد به نفس می باشد.

راحت باشید

راحت و با آرامش بنشینید و حرف هایتان را واضح و به آرامی بیان کنید. تند حرف زدن نشانه ی خوبی نیست و نه تنها نمی توانید تاثیری روی فرد بگذارید بلکه احساس خوب فرد را هم نسبت به خودتان می گیرید.

به رفتارهای فرد مقابل دقیق شوید

اگر می بینید فرد مقابل شما سرحال نیست سعی کنید با کلمات مثبت ابتدا او را به حالت دلخواه خود درآورید اگر می بینید تمایلی برای گفتگو با شما ندارد مثلا دست به سینه نشسته باید با کلمات مناسب و دلخواه او را به بحث ترغیب کنید. باید به رفتار فرد در مذاکره توجه کنید که بتوانید به راحتی و در زمان مناسب واکنش درستی از خود نشان دهید. اگر احساس می کنید طرف مقابل در هنگام گفتگو تمرکز ندارد موضوع گفتگو را تغییر دهید و یا به موضوع خاتمه دهید. این ها نشانهی بی علاقگی یا خستگی طرف مقابل شما را می رساند.

دادن کارت ویزیت

بهترین نوع دادن کارت ویزیت تقدیم کردن آن به صورت دو دست می باشد. با احترام و تعارف کارت ویزیت خود را تقدیم کنید.

دست دادن

بهترین نوع دست دادن دست دادن به حالت عمودی می باشد هرگز نگذارید دستتان زیر دست دیگری قرار گیرد یا اینکه دست کسی را زیر دست خود قرار ندهید.

در حین مذاکره هرگز به حالت عصبی دستان را بین موهایتان نبرید. همواره بر اعصاب خود مسلط باشید و محطاط رفتار کنید.

توصیه: اگر می خواهید همیشه موفق و پیروز باشید به تمام رفتار خود توجه کنید.

منبع: کلینیک مدیران آریا

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *