۰۳/۰۲/۲۹

چرا خیلی از کسب و کار های اینترنتی شکست می خورند؟

با توجه به رشد فروشگاه های اینترنتی و تغییر نیاز های جوامع، امروزه بیشتر کسب و کارها به فکر راه اندازی وب سایت برای کسب و کار خود افتاده اند. برخی از این کسب و کارها به صورت سنتی فعالیت می کردند و برای اینکه از گردونه رقابت جا نمانند نسخه اینترنتی کسب و کار خود را گسترش دادند. برخی از این کسب و کارها به حدی جدی روی بخش اینترنتی خود سرمایه گذاری کردند که در حال حاضر سودی که از این بخش نصیبشان می شود بسیار بیشتر از شیوه سنتی آن است.

عده دیگری که بیشتر جوانان هستند دیگر فرصت و هزینه راه اندازی یک کسب و کار به شیوه سنتی را ندارند و از این رو از همان ابتدا دنبال ایده ای هستند که بتوان آن را از صفر تا صد به صورت یک تجارت الکترونیکی آن را پیاده سازی کرد. به همین جهت امروزه با خیل عظیم کسب و کارهای اینترنتی مواجه هستیم که تعداد بسیار کمی از آنها به موفقیت رسیده اند و تقریبا ۹۰ درصد آنها با شکست روبرو شده اند. اما یک سوال مهم؛ چرا بسیاری از این کسب و کارهای اینترنتی با شکست صد در صدی مواجه می شوند؟

در طول ۱۰ سالی که در زمینه طراحی سایت و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می کنم با کسب و کارهای بسیار زیادی آشنا شدم و عوامل موفقیت و شکست زیادی را در میان این کسب و کارها بررسی کردم. یکی از عوامل مهمی که در شکست آنها تاثیر بسزایی داشت نداشتن تخصص کافی در این زمینه است. بسیاری از افرادی که به من مراجعه می کردند با رویای اینکه اگر یک وب سایت طراحی کنند و برای آن تبلیغات انجام دهند خیلی سریع می توانند خود را در این حوزه مطرح کنند و نسخه ای مشابه دیجی کالا شوند این کار را آغاز کردند. اما این رویایی بیش نیست!

اشتباهی که بسیاری از فراد می کنند این است که راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را آنقدر جدی نمی گیرند و فکر میکنند داشتن یک وب سایت کافی است و پس از آن می توانند به پول در آوردن مشغول شوند. در صورتی که فرض کنید قصد دارید یک فروشگاه لباس به صورت فیزیکی راه اندازی کنید. برای راه اندازی این فروشگاه حداقل چندین ماه به تحقیق و کسب اطلاعات در این حوزه می پردازید یا اینکه از قبل تخصص کافی در این زمینه را دارید. سپس مکانی را که بهترین بازدهی را دارد پیدا می کنید و از همه مهم تر بودجه مناسبی را برای راه اندازی آن اختصاص می دهید.

اما تا بحث یک کسب و کار اینترنتی پیش می آید اولین چیزی که به ذهن برخی از دوستان می رسد این است:

خب کسب و کار اینترنتی که هزینه زیادی نمی خواهد! شروع کنیم…

همین جمله باعث شکست بسیاری از این کسب و کارهاست. این یک واقعیت است که با ایجاد بستر تجارت الکترونیک خیلی از مراحل ایجاد یک کسب و کار آسان شده و بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا کرده است اما نباید با این رویا که همه چیز آسان و کم خرج است کار را شروع کرد.

برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در چه زمینه هایی باید اطلاعات کافی داشته باشیم؟

بعد از اینکه تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی گرفتید اولین قدم این است که برای خودتان روشن کنید که چقدر با دنیای اینترنت آشنا هستید.

آیا نیازهای خود را از طریق اینترنت مرتفع می کنید؟

آیا تا به حال از فروشگاه های اینترنتی خرید کرده اید؟

آیا اهل وب گردی و گشت و گذار در اینترنت هستید ؟

آیا پاسخ سوال های بی جوابتان را در اینترنت جستجو می کنید ؟

جواب دادن به این سوال ها بسیار مهم است.اگر پاسخ شما به این سوال ها منفی است برای شروع کسب و کار اینترنتی حتما باید یک بازنگری انجام دهید. این خیلی مهم است که کسب و کاری که راه اندازی می کنید خودتان در بستر و محیطش حضور داشته باشید. اگر این طور نیست حتما باید به فکر فردی در کنار خود باشید که به تمام مسائل روز دنیای اینترنت مسلط باشد و حداقل یک کابر اینترنتی تمام عیار باشد.

آیا باید برون سپاری کنیم؟

اگر بخواهیم در یک جمله جواب این سوال را بدهم باید بگویم « به هیچ عنوان ».

بسیاری از افرادی که در این سال ها برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به من مراجعه می کردند بر این باور بودند که خب شرکت شما سایت ما را طراحی می کند، مطالب و محتوا فراهم می کند و  آنها را می فروشند و از این کسب و کار اینترنتی ثروتمند می شوند!

غالبا سوال من از این افراد این بود که اگر می خواستید یک فروشگاه فیزیکی یا به عنوان مثال یک رستوران راه اندازی کنید آیا کاملا برون سپاری می کردید؟

آیا در اوایل کار خودتان با وسواس مواد اولیه را انتخاب نمی کردید؟ آیا سعی نمی کردید بهترین کیفیت با کمترین هزینه به مشتریان ارائه شود؟

حتما این کار را انجام می دادید. نگاه به کسب و کار اینترنتی هم بسیار شبیه به یک کسب و کار سنتی است. همانطور که یک کسب و کار سنتی نیاز به نیروی انسانی دارد یک کسب و کار اینترنتی هم حتما به نیروی انسانی نیاز دارد با این تفاوت که بسیاری از اقدام ها در کسب و کار اینترنتی به صورت هوشمند و خودکار انجام می شود.

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی به چه نیروی انسانی نیاز دارم؟

اینکه دقیقا چه تعداد و چه تخصص های انسانی برای کسب و کار اینترنتی شما نیاز است کاملا بستگی به نوع کار شما دارد. اما تنها نکته ای که بسیار مهم است وجود یک نیروی فنی برای وب سایت شماست. نکته ای که بسیاری از کار آفرینان اینترنتی با عبور از آن باعث شکست خود می شوند. حتی اگر طراحی و ایجاد سایت خود را برون سپاری کرده اید حتما باید یک نیروی فنی برای پشتیبانی وب سایت و حل مشکلات احتمالی در نظر بگیرید که البته باید در کنار شما حضور داشته باشد. اشتباهی که خیلی از کار آفرینان اینترنتی انجام می دهند این است که وقت خود را صرف یادگیری مباحث طراحی سایت می کنند و با این خیال که برای صرفه جویی در هزینه، خودشان کار فنی را انجام می دهند باعث شکست ایده تجاری خود می شوند. درست است که کار آفرین اینترنتی باید به مباحث اینترنت و حتی طراحی سایت مسلط باشد و در یک بازه زمانی باید تسلط خود را بیشتر کند اما پشتیبانی یک وب سایت نیاز به تجربه زیاد دارد که در این زمان کم به هیچ عنوان از عهده فردی که تازه یادگیری این تخصص را شروع کرده است بر نمی آید. به همین دلیل وجود یک نیروی انسانی را در زمینه پشتیبانی وب سایت با تجربه است جزء لاینفک کسب و کار اینترنتی خود بدانید و به هیچ عنوان برای آن صرفه جویی نکنید.

مناسب ترین پلت فورم برای کسب و کار اینترنتی من چیست؟

یکی از بیشترین سوالاتی که از من پرسیده می شود این است برای وب سایت کسب و کارم چه پلت فورمی را پیشنهاد

می کنید؟

یکی از موارد مهمی که باید با وسواس زیاد آن را انجام دهید انتخاب یک پلت فورم مناسب برای کسب و کار انترنتی شماست. به نظر من مهم ترین قدم برای انتخاب پلت فورم کشف نیازهای کسب و کار و ایده شماست. حتما از ابتدا باید بدانید که ایده شما چه فرایند هایی در بر دارد و در آینده قصد دارید چه امکاناتی به آن اضافه کنید. بعد از اینکه این نیازها کشف شد حتما با فردی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید تا بهترین انتخاب صورت گیرد. اما اگر بخواهم به صورت کلی عنوان کنم، برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی حتما سراغ زبان های برنامه نویسی open source بروید. یکی از دلایل مهمی که این زبان ها پیشنهاد من است عدم نیاز به یک فرد خاص است. فرض کنید وب سایت شما را یک شرکت صفر تا صد برنامه نویسی کرده و کد های نوشته شده برای آن اختصاصا متعلق به شرکت اجرا کننده است. اگر روزی به هر دلیلی این شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد و شما به سورس وکدهای سایت خود دسترسی نداشته باشید دچار بحران بزرگی می شوید. درست مانند این است که زلزله فروشگاه شما را ویران کرده است. حتی اگر سورس و کدهای وب سایت خود را داشته باشید هم تفاوتی

نمی کند. چون هیچ شرکت جدیدی کار روی کدهای فرد دیگری را قبول نمی کند و طراحی یک سایت جدید برایش به صرفه تر و راحت تر است. اما اگر زبان های برنامه نویسی open source استفاده کنید عملا این ریسک را برای کسب و کار خود به صفر رسانده اید. حداقل مزیتی که این زبان ها دارند این است که به محض اینکه سایت به مشکلی بر بخورد در کمتر از یک ساعت افراد خیلی زیادی را که تسلط آنها کار با این زبان هاست پیدا می کنید.

منبع:

مجله پنجره خلاقیت – نیمه اول دی ماه ۹۵ – شماره ۱۰۲

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *