۰۳/۰۲/۱۳

چقدر از آداب معاشرت می دانید؟

نویسنده: مریم عنایتی بیدگلی

– چقدر به رفتارتان در محیط کار، خیابان  و حتی نسبت به خانواده خود توجه دارید؟ چقدر از آداب معاشرت می دانید؟

بسیاری از افراد به این مقوله اهمیت چندانی نمی دهند و توجیه شان این است که دنیای کسب و کار امروز آنقدر مشغله دارد که دیگر فرصت توجه کردن به این مقوله نیست، غافل از اینکه رفتار شان با تمامی افرادی که در اطرافشان هستند از خانواده گرفته تا نگهبان شرکتشان همه و همه در جایگاهشان در کسب و کار مهم است.

برای آنکه بخواهید شخصیتی کامل و با عزت نفس داشته باشید ابتدا باید رفتارتان را اصلاح و طرز معاشرت با افراد گوناگون را یاد بگیرید. چیزی که ما امروز از آن غافل هستیم این است که گاه نمی دانیم چگونه باید رفتار کنیم و گاه غافلیم از اینکه باید مطابق شرایط، موقعیت و افراد چگونه باشیم.

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که اگر قرار باشد در یک سفر خارجی یک معامله کلان را انجام دهید اما آداب معاشرت مربوط با آن افراد را ندانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله؛ ممکن است به راحتی یک معامله خوب را از دست بدهید.

 در مهمانی های رسمی که برای مشتریان برگزار می کنیم، سفرهای خارج از کشورمان، کارکنان، دوستان و حتی خانواده چگونه برخورد کنیم که بتوانیم بیشترین محبوبیت را داشته باشیم. من به شما اطمینان می دهم اگر بدانید چگونه بهترین رفتار را از خود بروز دهید صاحب کسب و کاری تیلیاردی خواهید شد.

در این مقاله سعی داریم کمی از این رفتار های شایسته را عنوان کنیم. ابتدا نکات مربوط به رفتاری معقول را بیان نموده و سپس در مقالات بعدی به طور جزئی تر به آداب معاشرت بپردازیم.

 در داشتن رفتاری معقول باید نکات زیر را رعایت کنید:

همیشه سعی کنید آرام سخن بگویید حتی زمانی که عصبانی هستید. اگر نمی توانید از فریاد زدن امتناع کنید و خشم خود را فروکش کنید سکوت کنید و سعی کنید با خود تنها شوید اطمینان داشته باشید در زمان آرامش تصمیم بهتری خواهید گرفت همانطور که در زمان طوفان نمی توان محصول کاشت در زمان عصبانیت هم نمی توان تصیم درستی گرفت.

کارمندانتان را صادقانه تحسین کنید و بگذارید تحسین شوید. هرگز سه کلمه ی طلایی « لطفا»، « متشکرم»، « معذرت می خواهم»  را فراموش نکنید. و بدانید این کلمات معجزه آسا ترین کلمات در هر شرایط خواهند بود این کلمات شما را مودب تر نشان خواهند داد و  همه ی ما می دانیم امروزه فرد مودب از محبوبیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

طرز صحیح تلفظ کلمات را یاد بگیرید، روی صدایتان کار کنید، و بدانید که اگر کلام شما روی مخاطب ۵۰ درصد تاثیر بگذارد حالت بیان شما می تواند ۱۰۰ درصد روی مخاطب اثر گذار باشد. به یاد دارید؛ ضرب المثل قدیمی که می گوید: بشین، بفرما، بتمرگ، همه یک معنا را می دهد اما تاثیر متفاوتی بر افراد می گذارد.  لباس غیر رسمی پوشیدن هرگز نمی تواند نامرتب بودن تلقی شود بلکه چیزی که شما را فردی نامرتب جلوه خواهد تمیز نبودن و شولیده بودن شما خواهد بود، همیشه از لباس های تمیز و مرتب  استفاده کنید. مد و هر آنچه به آن وابسته است را رها کنید و به دنبال راحتی خود بروید ببنید با چه چیزی راحت تر خواهید بود آنرا بپوشید.

حرف در گوشی: گاهی اصلا مهم نیست دیگران چه بگویند.

در همه چیزتان( از لباس هایتان تا طرز گفتارتان) سلیقه به خرج بدهید حتی اگر فکر می کنید سلیقه ی شما زیاد خوب نیست از دیگران کمک بگیرید. هر گاه پشت میز مدیریتی تان نشستید خمیده نباشید این نشانه ی عدم اعتماد به نفس شماست. با همه حتی با افراد زیر دست خود  محترمانه رفتار کنید محترمانه رفتار کردن باعث می شود افراد دارای محیطی گرم، آرام و دور از هر گونه تنش بشوند. با ملاحظه باشید و در مسائل زندگی دیگران حتی افراد خانوادتان کنجکاوی نکنید. چرا که کنجکاوی کردن هیچ منفعتی برایتان ندارد و تنها احترام شما را زیر سوال می برد.

سعی کنید در گفتکو هایی که شرکت می کنید ارتباط چشمی خوبی با مخاطبتان برقرار کنید و  مراقب زبان بدنتان باشید. قبل از اینکه سخن بگویی ابتدا خوب بشنوید و اگر اطلاعات زیادی در رابطه با موضوع بحث ندارید سکوت کنید مردم از آدمی که زیاد لاف می زند خوششان نمی آید. سعی کنید تنها شما گوینده نباشید و  مخاطبتان را هم به بحث بکشید و وقتی که او سخن گفت میان حرفش نپرید. کلمات مودبانه را یاد بگیرید و  همیشه از آنها استفاده کنید بدانید اگر مودب باشید حرف شما پیشرفت بیشتری خواهد داشت. و در آخر اطمینان داشته باشید رفتار مودب و مهربانانه چیزی از بزرگواریتان کم نمی کند بلکه بر محبوبیت شما می افزاید.

در مقالات بعدی همراه ما باشید…

منبع: کلینیک مدیران آریا

مطلب مشابه

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار

بازاریابی چابک؛ عامل موفقیت در کسب و کار این روزها با رشد وگسترش تکنولوژی، اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *